fredag den 8. november 2013

En lille, men betydningsfuld oplevelse

Den 25. september havde jeg en rigtig sjov lille oplevelse. Midt i den første time hørte jeg en meget dominerende larm fra 1. etage, af klasselokaler. Jeg gik op i klassen, der viste sig at være 7B uden lærer (pga. sygdom). Sådan en klasse gør præcis det som også ville ske i DK, de larmer, leger, geare hinanden op osv. Jeg spurgte viceinspektøren om det var okay, at jeg gik derind og underviste. Der var desværre kun 20 min tilbage af timen, men det var egentlig en meget tilpas tid til impulsiv aktiv involverende ”undervisning”. Jeg bad dem komme med tre emner de havde lyst til at snakke om, det var en lidt svær udfordring (de er generelt helt tydeligt ikke vandt til at få indflydelse/at blive spurgt på den måde). I fællesskab kom vi dog frem til de tre emner: "Culture", "family" og "country". Derefter bad jeg dem være sammen i den lille gruppe af 3 som de sidder sammen, og vælge et af emnerne at snakke om, naturligvis på engelsk. Jeg gik selvfølgelig lidt rundt og snakkede med de forskellige grupper. Som opsamling delte jeg tavlen ind i tre felter, et for hvert emne, og på skift kom der en fra hver gruppe op til tavlen og skrev et ord de havde snakket om, under det pågældende tema. De ville rigtig gerne skrive på tavlen, og var ivrige for at få lov (generelt er eleverne her rigtig ivrige for at svare, deltage osv.). Jeg gik derfra med en succesoplevelse, en oplevelse af, at det også her kan lade sig gøre at lave aktiv involverende undervisning, at eleverne her elsker at lærer og synes det er sjovt at byde ind og være en del af undervisningen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar