torsdag den 16. januar 2014

Undervsinging for personalet i børnehaven


Efter en hel del løse observationer i børnehaven, der var tilknyttet skolen, havde jeg en stor lyst til at prøve at inspirere personalet der til fornyelse.
I børnehaven var der omkring 350 børn og ca. 15 fastansatte, der desuden arbejdede på et meget lille fysisk areal (i hvert fald i vestlige normers øjemed), hvilket skabte en masse ventetid, hvor det i pædagogens øjne var nemmest, hvis børnene sad/stod stille, så hun kunne have overblik over dem. Det er såden set fair nok når en voksen skal have ansvar for så mange børn, men det gjorde ondt i mit danske hjerte, der tror på at legende børn udvikler sig bedre end børn der skal sidde helt stille i lang tid.
Derfor samlede jeg nogle lege, som de kunne lege med børnene i klasselokalerne, eller på legepladsen. Både nogle meget aktive lege, de kunne bruge når der var plads og tid, samt nogle lidt kortere lege, der kunne tilpasses til at børnene skulle sidde stille og så bare bevæge arme og overkrop.

Jeg afholdte sessionen så praksisnær som overhovedet muligt, med stort set hele personalegruppen på en gang. Jeg introducerede kort legen, og så prøvede vi den af, med det formål, at de bedre kunne huske og selv benytte sig af legen i deres undervisning.
Det var meget nyt for dem at være så aktiv i en leg, og jeg vidste fra mine observationer at især det at lege som voksen var nyt. Det at den voksne leger med og selv opfører sig fjollet, er engageret osv var en helt ny tankegang. Så mit barnlige jeg overdrev ret meget, for at de kunne se at man godt både kan være seriøs voksen og et legebarn.

Til de nysgerrige er her et link, hvor legene er beskrevet til pædagogerne, så de efterfølgende havde det på skrift (der er nok en velkendt dansk sangleg eller to, hvis man ser godt efter): Legene jeg

Jeg fik en god respons, og blev ved med at igangsætte disse lege når jeg kom i børnehaven, så børnene også lærte dem at kende;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar